Avain – Punainen tiili

Jokin aika sitten pidin Accept-spesiaalin, oikean heavy metal weekendin. Nyt, kun siitä on kulunut muutama viikko, niin pidänkin Asa-spesiaalin, oikean heavy hip hop weekendin.

Ennen kuin Asa oli Asa, Asa oli Avain eikä Asa. Asa on kova jätkä(jätkä), mutta mitä tapahtui ennen kuin Asa päätti olla Asa? Sanoinko Asa-nimen riittävän monta kertaa? No, tosiaankaan Salon Mattia ei tunnettu Asa-nimellä ennen kuin vasta noin vuodesta 2004 eteenpäin, sitä ennen hän käytti Avain-taiteilijanimeä. Tarina lähtee siitä, että Avain teki demon jonka Fintelligensin ja Rähinä Recordsin pomo Elastinen kiikutti radioon. Joku Warner Musicin edustaja ilmeisesti otti nortistaan henkoset, totesi “kaupallista potentiaalia” ja otti Avaimeen yhteyttä tarjotakseen tälle levytyssopimusta. Avain – alias Matti Salo – oli vasta parikymppinen, kun hänellä oli jo avaimet menestykseen. Avain-nimellä on myytykin äänitteitä noin 14 000 kappaleen edestä, joten noin debytantiksi lukemat olivat varsin mukavat.

Helsingin Roihuvuoren kasvatin ainoa Avain-nimellä tehty albumi oli vuonna 2001 ilmestynyt Punainen tiili. Asa selvästi hakee vielä linjaansa. Pohjatkaan kuulosta yhtä hyviltä, kuin tämän myöhemmillä levyillä. Itseäni jopa hieman häiritsee Avaimen slangimainen tyyli lausua sanottavansa ja muutenkin Avain kuulostaa paikoin liiankin tyypilliseltä ja sitä kaupallista potentiaalia omaavalta (Kielitoimisto ei muuten suosittele omata-sanan käyttöä) hip hopilta, mutta toisaalta osa Avaimen tekemästä materiaalista on melko vaikeaselkoista. Levyllä on leegio vierailijoita, kuten Iso H, Jurassiki (enpä voi sanoa, että tämä nimi sanoisi minulle mitään…), Redrama (…toisin kuin tämä) sekä hieman yllättävästi Pelle Miljoona.

Albumin menestykseen vaikutti varmasti kaksi levyltä lohkaistua singleä: Yhdes iltaan ja Roihuvuori. Ensimmäinen näistä kuulostaa akustisen kitaransa ja naislaulunsa puolesta olevan melkein kuin tehty radiosoittoa ajatellen, tosin lyriikat ovat sitten jo perusrenkutuksia monimutkaisemmat. Roihuvuori pääsi sekin hitiksi, mutta se sisältää radioaalloille liian värikästä kielenkäyttöä ja on sinne muutenkin liian aggressiivinen. Levyn nimibiisi on kertosäkeensä ja taustansa puolesta myös hyvin kuranttia tavaraa, mutta pitää erikseen mainita osittain englanninkielinen, reggaesävytteinen Don’t Make A Sound (feat. Cheka). Myös Pelle Miljoonan jo 70-luvulla tekemä ja nyt uudelleen tulkitsema Mä hajotan tän maailman erottuu muusta, jopa liian tasaisesta materiaalista. Levy on tämän lisäksi aika pitkä, joka voi varsinkin hip hoppiin tottumattomalta tuntua jo liian pitkältä.

Avain ei ilmeisesti (ja aivan ymmärrettävästi) halunnut, että Avaimesta tulisi samanlainen tuote kuin Fintelligensistä. Siksipä Salo pesi kätensä Warnerista, sillä hinnalla että Warnerille jäi oikeudet Avain-nimeen. Albumin jälkeen seurasi vuosien hiljaisuus, joka katkesi lopulta siihen kun Asa julkaisi Leijonaa metsästän-albumin vuonna 2005. Tosin Leijonaa metsästän-single (2004) ilmestyi vielä Avain-nimisenä.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /var/www/fs1/0/chambers/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

7 vastausta artikkeliin ”Avain – Punainen tiili

  1. Mulle ei tämä levy ole pudonnut yhtään. Patetian raja ylitetään liian monta kertaa ja roihuvuorelaisena ’Roihuvuori’ biisi tapahtuu kyllä jossain ihan myyttisessä rinnakkaistodellisuudessa. Nukkumalähiö.
    Myöhemmin, kun Asa siirtyikin ihan puhtaasti fantasiaan asiat korjaantuivat. ’Loppuasukas’ on mun mielestä suomen tähän asti paras hip-hop(????) levy.

    [knoppitieto]Matti Salo (vuoden roihuvuorelainen 2009) ei ole syntyisin Roihiksesta, vaan viereisestä paremman väen Tammisalosta. Koulut hän on käsittääkseni kuitenkin käynyt Roihuvuoren puolella ja asuu nykyisin siellä.[/knoppitieto]

Vastaa