Sensuela

Teuvo Tulio on osa suomalaisen elokuvan historiaa. Tämän nimi on tosin painunut unohduksiin jo vuosikausia sitten, vaikka tämän tuotantoa on julkaistukin jokusia vuosia sitten dvd-formaatissa. Ei toisaalta ole nykyihmisiä syyttäminenkään, jos Tulio ei ole nimenä tuttu. Tämän huippuhetkeksi luetellaan jo vuonna 1938 valmistunut Laulu tulipunaisesta kukasta. Eräänlainen toinen huippuhetki oli Sensuela vuodelta 1972, tosin eri syistä.

Saksalainen lentäjä Hans (Mauritz Åkerman) putoaa jatkosodan aikana Lappiin ja päätyy paikallisen Lailan (Marianne Mardi) pelastamaksi. Nuoret ihastuvat toisiinsa, mutta kohtalo ajaa heidät erilleen. Yhtäkkiä elokuva hypähtää 60-luvun loppupuolelle saippuasarjoista tutulla logiikalla (hahmot eivät vanhene päivääkään), jolloin Laila ja Hans kohtaavat jälleen. Tällä kertaa Laila muuttaa Hansin kanssa Helsinkiin, mutta Lailalle selvenee hyvin nopeasti keikari-Hansin petollisuus. Tästä alkaa Lailan etsikkomatka, jonka vuoksi hän päätyy kunnollisen parisuhteen kautta bordelliin töihin. Eikä isä Aslak (Ossi Elstelä) arvosta, tai ei ainakaan arvostaisi jos tietäisi Lailan vetävän tätä höplästä minkä kerkeää.

Mistäköhän sitä aloittaisi elokuvien vikojen luettelemisen? Sensuela on jo niin hämmentävän paska elokuva, että se lähentelee jo neroutta. Elokuvasta kaavailtiin suurtuotantoa, jonka vuoksi se näyteltiin alunperin englanniksi. Englanninkielistä versiota ei ole tosin koskaan esitetty, vaan näkemänikin versio on jälkiäänitetty suomeksi. Teknisesti elokuva ei vastaa edes oman aikansa standardeja: se on kuvattu 40-lukulaisella kalustolla ja on todennäköisesti vielä jälkikäteen väritetty. Elokuvaa muuten kuvattiin jo vuosina 1967 – 1968, mutta se valmistui vasta 70-luvun alussa. Elokuva on kuin suomen vastine Plan 9 From Outer Spacelle*. Lugosimainen Elstelä kuoli kuvaamisen ja julkaisemisen välissä!

Budjetti taisi loppua kesken. Epäilin moneen kertaan, että kävikö kuvausryhmä edes Lapissa. Lentokoneen putoaminenkin on kuvattu liikkumatonta taustalakanaa vasten ja lentokoneen ohjaamokin on harvinaisen kömpelösti toteutettu. Ja lentelivätkö natsisotilaat muka koppalakit päässä? Ja miten hyvin nuo koppalakit pysyivät päässä, kun sellainen ei lennä Hansin päästä edes tämän tiputtua laskovarjolla alas? Miksi Lappi on kuvattu vain postikorteista? Ja minkä helvetin takia susikohtaus edes piti tehdä, jos niiden ulvomista aiotaan näyttää lakanaa vasten vain yhdellä täytetyllä (=liikkumattomalla) sudella, joka on kuvattu kahdesta eri kuvakulmasta? Realismia?

Sensuelahan on tunnettu lähinnä kulttiklassikkona. Se on myös historian ensimmäinen suomalainen elokuva, jolle Elokuvatarkastamo lätkäisi komean K-18 –leiman, vaikka siitä poistettiinkin yksi kohtaus. Elimiä vilkkuu, käsi katoaa haaraväliin ja elokuvassa nähdään kutevia pareja eri asennoissa. Elokuva pervoilee kuin mikäkin pornoleffa, vaikka naimiskohtauksissa (niin kuin koko elokuvan ajan muutenkin) jytisee Tŝaikovskin musiikki ja Tulion lähestymistapa on lähes taiteellinen. Mutta Jörn Donnerinkin rohkeina pidetyt elokuvat kalpenivat Sensuelan rinnalla. Ja kuvitella, että Hilja – maitotytön vilahtavasta rinnasta nousi kohu parikymmentä vuotta aiemmin! Halusiko Tulio saada elokuvalleen tuon leiman ja Suomen ensimmäisen pornoleffan maineen siitä huolimatta, miten paska lopputuloksesta tulisi ja mitä se tekisi Tulion maineelle?

Kenelle: Pervoille ja niille, jotka eivät uskoneet että suomessa voi tehdä mitään näin huonoa.
Miksi: Eikö syitä tullut lueteltua jo riittävästi?
Parhaat kohtaukset: Nopeutetut sekä ja poron (ja myöhemmin Hansin) kuohitseminen hampailla ja täytetyn poroparan karjuminen ihmisen äänellä.

*Olihan siinäkin suomalainen tekemässä: Maila Nurmi.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /var/www/fs1/0/chambers/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Vastaa